600 x 400 blog

Wie is jouw ideale klant?

Hoe fijn is het om met klanten te werken die helemaal bij je passen, die graag van jouw diensten gebruik willen maken en die jij supergoed kunt helpen?! Die jou energie geven in plaats van dat ze jou (heel veel) energie kosten? Omdat jouw aanbod helemaal aansluit op hun verlangen of hun probleem? De klant met wie jij het allerliefste werkt, is jouw ideale klant!

Angst om te kiezen

Misschien denk jij ‘ja maar iedereen mag wel mijn klant worden, hoe meer klanten, hoe beter!’ Je denkt misschien dat als je kiest voor een specifieke doelgroep:

  • dat je je dan uit de markt prijst;
  • dat je daardoor omzet mist;
  • dat je jezelf beperkingen oplegt;
  • dat je mensen uitsluit (en misschien wel ‘nee’ moet verkopen);
  • dat als je een keuze maakt, dat je er dan voor altijd aan vast zit.

Maar hoe beter je je doelgroep kunt definiëren, hoe groter de kans op succes. Daarvoor moet je wel keuzes durven maken. Je kunt namelijk niet iedereen blij maken met wat je te bieden hebt. Stop dus met alles voor iedereen willen doen, maar focus op wie je je wilt richten. En als jij je richt op de mensen die blij worden van jouw aanbod en er echt mee geholpen worden, dan word je zichtbaar voor die groep mensen en gaan zij kiezen voor jou.

Breng je ideale klant in kaart

Maar hoe weet je nou, voor welke doelgroep je moet kiezen? Aan de hand van de juiste vragen kun je je ideale klant in kaart te brengen. Zodat je precies weet wat voor iemand het is en wat zijn of haar verlangens en worstelingen zijn.

Hoe beter je je ideale klant kent, hoe beter jij je aanbod kunt afstemmen en hoe effectiever je kunt communiceren. Zo kun je jezelf profileren als de expert op jouw vakgebied en kunnen mensen met een specifiek probleem jou vinden. Hoe tof is dat? Hoe zit dat voor jou, weet jij al wie jouw ideale klant is? Of kun je daar nog wat hulp bij gebruiken?

In het online programma Mijn Persoonlijk Actieplan neem ik je stap voor stap mee in de bouwstenen van het ondernemen. Eén daarvan is het in kaart brengen van je ideale klant. Meer weten? Neem gerust contact met me op!

Laat een reactie achter